SARMS Промо

0885 348 157 Кликнете за бързо набиране

5 „здравословни“ захари и подсладители, които могат да бъдат вредни

07/16/2019
от Екип GOLD SARMS

Много

захари и подладители се рекламират като здравословни алтернативи на

обикновената захар. Тези, които искат да намалят калориите и консумацията на

захар често се обръщат към тези продукти когато търсят лесен заместител на

сладките храни и напитки.

В някои случаи обаче, тези заместители могат да направят повече зло отколкото добро, що се отнася до здравето ви. Ето 5 здравословни захари и подсладители, които могат да бъдат вредни.

1. Сурова тръстикова захар

Суровата тръстикова захар се добива от захарна тръстика – растение типично за тропическите райони на света, като Югоизточна Азия. На нея се дължи около 40-45% от цялата произведена захар. Използва се за подслаждане на всичко от десерти до горещи напитки и често се предпочита пред други видове захар поради своето широко разпространение и сладък, леко плодов вкус.

Въпреки че суровата тръстикова захар често се рекламира като здравословна алтернатива на обикновената захар, няма никаква разлика между тях. Всъщност, и двете са идентични що се отнася до химически състав – изградени са от захароза, молекула сформирана от прости захари като глюкоза и фруктоза.

Както при обикновената захар, консумирането на големи количества сурова тръстикова захар може да доведе до покачване на тегло и до развитие на хронични състояния като сърдечни болести и диабет.

2. Захарин

Захаринът е изкуствен подсладител, който често се използва като заместител на захарта в безалкохолните напитки и нискокалорийните сладки, дъвки и десерти. Тъй като тялото ви не може да я усвои, той се смята за нехранителен подсладител, което означава, че не доставя калории на организма. Някои изследвания показват, че използването на безкалорийни подсладители като захарин може да намали калорийния прием и да доведе до загуба на тегло.

Въпреки това, захаринът може да навреди на тялото ви. Няколко изследвания с животни показват, че консумацията на захарин може да доведе до изменения в стомашната флора и да намали нивата на полезни бактерии, които играят ключова роля в различни процеси – от функциониране на имунната система, до стомашно-чревното здраве.

Промените в тази полезна бактерия са свързани със здравословни проблеми, включително затлъстяване, възпаления на стомаха и рак. Все пак, има нужда от още изследвания за да се установи как захаринът влияе върху цялостното здраве на хората.

3. Аспартам

Аспартамът е популярен изкуствен подсладител, който често се среща в диетичните продукти, като безалкохолни напитки без захар, сладоледи, кисели млека и сладки. Като други изкуствени подсладители, той не съдържа въглехидрати и калории, което го прави популярен сред отслабващите.

Някои изследвания, обаче, показват че аспартамът може да е вреден за фигурата и здравето ви. Например, един преглед на 12 различни изследвания показва, че използването на аспартам вместо захар не намалява калорийния прием или теглото. В сравнение със захарта, аспартамът е свързан с намаляване нивата на добър холестерол, който е рисков фактор за сърддечни заболявания. Някои хора твърдят че може да причини симптоми като главоболие, замаяност и депресия, въпреки че трябват още изследвания върху тези потенциални странични ефекти.

4. Сукралоза

Сукралозата най-често се среща в безкалорийните изкуствени подсладители като Спленда, която се използва вместо захар за подслаждане на горещи напитки като кафе и чай. Много изследвания показват, че тя не влияе върху нивата на захар в кръвта и не променя производството на хормони както захарта.

Едно изследване, обаче, показва че сукралозата е увеличила кръвната захар и нивата на инсулин при 17 човека с наднормено тегло, които по принцип не използват изкуствени подсладители. Освен това, изследванията показват, че този подсладител може да има и други вредни странични ефекти. Например, няколко изследвания върху животни показват, че сукралозата може да бъде свързана с намаляване на полезните бактерии, по-висок риск от възпаления и увеличено покачване на тегло.

5. Ксилитол

Ксилитолът е захар, която се извлича от брези и е често срещана съставка в много дъвки, ментови бонбони и пасти за зъби. В сравнение с обикновената захар, тя има сравнително по-нисък гликимичен индекс, което означава, че няма да повиши нивата на захар и инсулин в кръвта, както захарта. Освен това, изследванията показват, че ксилитол може да бъде изключително ефективен за предпазване от кариеси при деца.

От друга страна, ксилитол може да има слабителен ефект при твърде големи дози, като освен това предизвиква стомашни проблеми. Той може да отключи симптоми при хора с раздразнена стомашна лигавица. Затова се препоръчва започването с малки дози и постепенното увеличаване на приема на ксилитол.