SARMS Промо

0885 348 157 Кликнете за бързо набиране

Как да спрете прекаления глад за сладко – Част 1

07/08/2019
от Екип GOLD SARMS

Чувствате постоянен глад за сладки неща? Опитвате да промените режима си на хранене, но накрая всичко се проваля защото ви се е дояло нещо сладичко? Ако искате да свалите килограми, трябва да се научите да контролирате глада си за сладко.

Имаме добра и лоша новина за вас, що се отнася до глада за сладко. Лошата новина е, че почти всички хора се сблъскват с него когато сменят режима си на хранене. Добрата новина е, че учените не спират да правят изследвания в тази насока и техните открития могат да ви помогнат.

Защо чувствам глад за сладко?

Ако често имате нужда от сладко, не сте сами. Изследванията показват, че 97 процента от жените и 68 процента от мъжете имат периоди на силен глад за вредни храни – обикновено богати на захар. Една от най-желаните храни по време на такива състояния е шоколадът. Серотонинът е мозъчен невротрансмитер, който стимулира чувството за щастие, така че има логика тъпченето с храни, които ви правят щастливи.

Но има и други причини, поради които може да сте пристрастени към сладките неща:

- Емоционален стрес: Ако преживяваме стрес вкъщи, в работата или във взаимоотношенията си, често търсим комфорт в храната. Имайки предвид ефекта на захарта върху хормоните на щастието, сладките храни са естествен избор за хората чувстващи се депресирани, тъжни, стресирани и т.н.

- Липса на микронутриенти: Ако в диетата ви липсват засищащи вещества, като протеини, здравословни мазнини и фибри, нивата на захар в кръвта са непостоянни и това води до глад за сладко. Например, ако ядете закуска с високо съдържание на захар и нишесте (като например баничка, кифла и т.н.), вероятно ще се почувствате гладен много скоро след това. Когато тялото има нужда от бърза енергия, то започва да иска захар.

- Липса на сън: Научните изследвания показват, че липсата на сън често води до увеличаване на глада за сладки, солени и богати на нишесте храни. Учените са установили, че е по-вероятно да направим лош избор за храната си ако ни се спи.

- Прекалено малка консумация на калории: Ако гладувате – или просто не консумирате достатъчно калории, гладът ви за сладки неща е възможно да се увеличи. Много хора, които се опитват да отслабнат гладувайки, в крайна сметка се тъпчат със сладко.

- Нисковъглехидратни диети: Съществуват доказателства, че високопортеиновите диети, които ограничават приема на въглехидрати, могат да увеличат глада за сладки храни.

- Ако сте жена: Изследователите са стигнали до заключението, че гладът за сладко е по-често срещан при жените. Всъщност, жените са по-склонни да прекаляват със сладки и мазни храни.

- Висок прием на захар: Според проучванията, има силна връзка между предпочитаният вкус на даден човек и съответно гладът му към този вкус. Това означава, че колкото повече захар ядете, толкова повече захар ще искате да консумирате.

- Твърде честа консумация на изкуствени подсладители: Безкалорийните подсладители могат да променят вкуса ви към сладко, което води до постоянен глад. Изкуствените подсладители са между 200 и 20 000 пъти по-сладки от захарта. Когато свикнете да ядете прекалено сладки храни, яденето на обикновени сладки не е достатъчно, затова изяждате повече.

Глад за сладко и Пристрастеност към сладко

Ако гореизброените причини ви звучат познато, е много вероятно да сте пристрастени към захарта. Важно е да се уточни, че не всички научни изследователи подкрепят теорията за пристрастеност към захарта. Пристрастените към дадена субстанция хора изпитват силен глад към нея, консумират неконтролируемо огромни количества и имат симптоми на абстиненция при спирането й.

Авторът на едно изследване съобщава, че пристрастеността към захар може да бъде обяснена като зависимост към хормоните на щастието, които се отделят при консумация на сладко. Други пък не са съгласни с тази теория и твърдят, че няма достатъчно доказателства за това. Ако смятате, че може да сте пристрастени към захарта, може би трябва да се консултирате с професионален диетолог, който да ви помогне да се справите с този проблем. Възможно е, разбира се, да се справите и сами.