SARMS Промо

0885 348 157 Кликнете за бързо набиране

Разделното хранене и спорта

07/11/2019
от Екип GOLD SARMS

В днешно време има доста публикувани статии и книги, които не препоръчват яденето на въглехидрати и протеини в едно хранене. Това е изградено, по-специално, на така наречената отделна система за електрозахранване. Тя е разработена в началото на миналия век от американския д-р Хей. В основата на тази система е отделянето на всички продукти на "кисели" и "алкални", богати на високо съдържание на белтъчини и въглехидрати. "Неутрална" храна се подчертава в специална група, т.е. мазнини, млечни продукти, сирена, ядки, плодове.
Хей предлага да се ядат алкални храни (зеленчуци и плодове) за закуска, протеин за обяд и въглехидрати за вечеря. Продуктите от "неутралната" група могат да бъдат комбинирани с други. Интервалът между основните хранения е най-малко 4 часа, но между тях е позволено да се консумират зеленчуци или плодове. Като цяло, в отделна система за хранене, приемът на протеини (и особено месото) е ограничен.

Как работи

Според изявленията на поддръжниците на тази система, тя помага за нормализиране на обмяната на веществата, увеличаване или намаляване на телесното тегло, както и за борба с болестите. Самият Хей твърди, че се е възстановил от гломерулонефрита.

Протеини

Протеините включват месо, риба, яйца ... Протеинът се абсорбира по-добре със зеленчуци, така че яде месо и риба със салати. Протеините се нуждаят от 3-4 часа за усвояване.

Хранителните протеини в устната кухина не се разделят, тъй като слюнката не съдържа хидролитични ензими. Химичното разцепване на протеините започва в стомаха под влияние на протеолитични ензими (пептидни хидролази), които разцепват пептидните връзки между аминокиселини. Тези ензими се образуват от клетки на лигавицата на стомаха, тънките черва и панкреаса в неактивна форма. Тази форма на ензими предотвратява самостоятелното усвояване на протеините в клетките, където те се синтезират, и стените на стомашно-чревния тракт (особено за тези, които все още презират мислите си за факта, че по време на гладно стомаха се смила).



Въглехидрати

Въглехидратите включват макаронени изделия, зърнени храни, картофи, хляб ... Те се абсорбират добре, ако не ги смесвате с протеинови храни. За усвояването на въглехидратите отнеме 1,5-2 часа.

Разграждането на сложните въглехидрати в храната започва в устната кухина под действието на ензими амилаза и малтазна слюнка. Оптималната активност на тези ензими се проявява в алкална среда. Амилазата разгражда нишесте и гликоген, и малтаза малтоза. Образуването на въглехидрати с по-ниско молекулно тегло - декстрини, отчасти - малтоза и глюкоза. В стомаха не се извършва разграждането на хранителните въглехидрати, тъй като няма специфични ензими за хидролизата на въглехидратите, а киселата среда на стомашния сок (рН 1,5-2,5) потиска активността на ензимите в слюнката. В тънкото черво е основната разбивка на въглехидратите в храната. В дванадесетопръстника под действието на ензима панкреатичен сок амилазните комплексни въглехидрати постепенно се разделят на дизахариди. Освен това, дизахаридите под действието на високоспецифични ензими малтаза, захараза и лактаза се разделят на монозахариди, главно глюкоза, фруктоза, галактоза.

От гореизложеното следва очевиден извод: приемането на въглехидрати с протеин е нежелателно.

Билкови продукти

Билковите продукти се комбинират добре с въглехидрати и протеини.

Разделно хранене и упражнения

Понякога спортистите прибягват до принципите на разделното хранене. Но в някои случаи това може да доведе до ниски резултати в работата върху себе си. За спортистите е малко вероятно разделната храна да бъде полезна. Следвайки тези съвети, можете значително да забавите растежа на спортните постижения.

Развиващият се организъм на първо място се нуждае от достатъчно количество различни протеини. Въглехидратите допринасят за "запазването" на протеините - той се изразходва за изграждане на мускулна тъкан, а не като източник на енергия. Протеинът забавя абсорбцията на въглехидрати, като по този начин намалява гликемичния им индекс. В резултат нивата на кръвната захар остават по-стабилни. Подобно взаимодействие се наблюдава между мазнини и протеини.

Първо, чрез споделяне на храна не винаги можем да получим необходимото количество макронутриенти (протеини, мазнини и въглехидрати), както и калории през деня (ако например говорим за наддаване на тегло).

Второ, увеличаването на синтеза на протеини е възможно само при комбиниране с глюкоза (бързи въглехидрати). И въпреки че самият процес изисква малко количество глюкоза в кръвта. Така че, ако следвате принципите на отделно хранене и ядете месо 4 часа след приема на въглехидрати, е трудно да се предположи колко ефективно ще бъде, ако изобщо. Аз дори не говоря за факта, че тялото ще бъде по-трудно да се възстанови.

Трето, благодарение на комбинацията от продукти, както бе споменато по-горе, аминокиселинният състав на храната и нейната обща стойност за нашето тяло се подобряват.

Окончателното становище относно разделянето на храната е ваше. Винаги съветвам трезво да анализираме и разсъждаваме, както и да приложим на практика и да видим какво работи най-добре за вашето тяло. Не забравяйте да вземете предвид целите си и не забравяйте, че вашето здраве и благополучие е преди всичко.

Коментари

Няма намерени мнения

Напиши отзив