SARMS Промо

0885 348 157 Кликнете за бързо набиране

Стойността на витамините в диетата на спортиста

09/20/2019
от Екип GOLD SARMS
A, C, D, E, B, K - всички тези букви са взети от азбуката не случайно, а се използват за означаване на витамини - градивните елементи на нашето тяло, без които би било като азбука без половината букви. Витамините за хората не са нищо повече от органични вещества, необходими на хората в малки дози, за да се гарантира нормалното функциониране. Тези микроскопични строители, войници и ремонтници участват в процесите на растеж на мускулна и костна тъкан, усвояване на хранителни вещества, съхранение и разход на енергия и зарастване на рани. Какъв е пътят, по който витамините преминават от храната към хората? Всичко зависи от това дали са разтворими в мазнини или във вода. Принадлежността към една или друга категория определя механизма на тяхното транспортиране, запазване и извеждане на излишъка от тялото. Витамин С принадлежи към водоразтворими, както и 8 витамини от група В, всеки от които играе специална роля в организма. За всички тези витамини, съдържащи се в клетъчния сок на плодове, зеленчуци и зърнени култури, транспортният механизъм е сравнително прост и се състои в това, че от храносмилателната храна те влизат директно в кръвта, чиято плазма е воден разтвор, идеален за прехвърляне на витамини В и С до най-отдалечените ъгли на тялото. За мастноразтворимите витамини, които са разтворими в мазнини и се намират в мляко, както и в растителни и масло, такъв директен път към кръвообращението е затворен. Вместо това те влизат в червата от стомаха, като се абсорбират в стената му след емулгиране на мазнини от жлъчните киселини, присъстващи в жлъчката, произведена от черния дроб. Тъй като кръвната плазма не е подходяща за транспортиране на мастноразтворими витамини, тя се осъществява с помощта на специални транспортни протеини, които транспортират витамини до кръвта, откъдето пътят към цялото тяло е отворен за тях. Принадлежността на витамините към категорията на водоразтворимите или мастноразтворимите обаче определя не само начина, по който те влизат в кръвообращението, но и начините, по които се съхраняват и извеждат от тялото. Фактът, че водоразтворимите витамини бързо навлизат в кръвта, означава, че повечето от тях се екскретират доста бързо от бъбреците, което означава, че храните, богати на такива витамини, трябва да бъдат на масата всеки ден. За мастноразтворимите витамини, които се натрупват в черния дроб и мастната тъкан, която играе ролята на естествени складове за консервиране и освобождаване, ако е необходимо, постоянен прием не е необходим. И ако тези килерчета са запушени, това може да бъде вредно. Сега, когато е повече или по-малко ясно с механизмите за съхранение и транспортиране на витамини, време е да поговорим за функциите на тези вещества. Витаминни функции Много витамини, по-специално тези, които са включени в група В, преминават към образуването на коензими, специални вещества, без които е невъзможно ензимите да абсорбират хранителни вещества. Други витамини от група В допринасят за използването на получената енергия. Добавката с витамин С укрепва имунната система и насърчава производството на колагенов протеин, без който не са възможни нито растежа на костите и зъбите, нито зарастването на рани. Витамин А участва в процеса на производството на лимфоцити, частично е отговорен за образуването на костите, а също така засилва зрението в състава на визуалния пигмент на ретината. Витамин D насърчава усвояването на калций и фосфор за растежа на костите, а витамин Е, който има свойствата на антиоксидант, неутрализира вещества, които са потенциално вредни за клетките. И накрая, без витамин К, необходим за синтеза на коагулационни фактори, щяхме да кървим от първата рана. Разнообразието от витамини в храната е гаранция, че човек няма да срещне никакви синдроми, причинени от отсъствието им, било то умора, частична парализа или сърдечни заболявания или болести като рахит и скорбут. От друга страна, злоупотребата с витамини е изпълнена с отравяне, така че слуховете за необходимостта от техните шокови дози не са нищо повече от мит. Пълното асимилиране на витамините става само когато се използват умерено. Стойността на витамините за спортисти Някои витамини помагат за намаляване на оксидативните увреждания и по този начин подобряват адаптирането към тренировките (витамини Е, С) и / или поддържат имунната система в добро състояние с повишени физически натоварвания. Теоретично това трябва да помогне на спортистите по-добре да понасят интензивните тренировки и в резултат на това да подобрят атлетичните постижения. Останалите витамини са с ниска ергогенна полезност за спортисти с нормална диета, наситена с всички необходими хранителни вещества. Тъй като хранителният анализ на много спортисти показа липса на витамини и калории в диетата им, много експерти препоръчват ежедневен прием на мултивитамини и / или прием на протеин-въглехидратна добавка веднага след тренировка. При липса на витамини се развива състояние на хиповитаминоза, което се проявява като влошаване на благосъстоянието, бърза умора, намаляване на работоспособността и защитни реакции на организма. Причините за хиповитаминозата са повишената нужда от витамини поради високата тренировка и състезателните натоварвания. Неотдавнашна статия в списанието на Американската медицинска асоциация препоръча ежедневни мултивитаминови препарати с ниски дози. Твърденията, че приемането на витаминни добавки не е от полза за спортистите, не се основават и не се подкрепят от съвременни научни публикации. Това се отнася както за препоръките за прием на мултивитаминни препарати, така и за някои витамини: ниацин, който спомага за повишаване нивото на липопротеините с висока плътност и намаляване на риска от сърдечни заболявания. Витамин Е, който е антиоксидант. Витамин D, който поддържа мускулно-скелетната функция. Витамин С, който има положителен ефект върху имунната система.

Коментари

Няма намерени мнения

Напиши отзив