SARMS Промо

0885 348 157 Кликнете за бързо набиране

Защо недоспиването ни кара да напълняваме?

06/25/2019
от Екип GOLD SARMS

Добрият и пълноценен сън е ключът към здравословен живот. Ако страдате от хронично недоспиване, въпрос на време е това да доведе до негативни последици. Сънят е нещо много повече от занимание за запълване на нощните часове - това е жизненоважна функция, която подобрява мисловните процеси, настроението, имунната система и метаболизма. Освен това, сънят е важно време от деня, през което организмът върши голяма част от "поддръжката" си - отделят се токсичните вещества от организма, клетките се регенерират и тялото се възстановява за следващия ден. Именно затова, хроничното недоспиване не просто води до умора и отпадналост - то увеличава риска от сериозни здравословни проблеми.


Друга основна причина за повече сън? Контрол на теглото. Оказва се, че липсата на достатъчно качествен сън вреди на метаболизма и на хормоналния баланс, което от своя страна води до качване на тегло. Това определено е нещо за което да помислите следващия път когато гледате филми до сутринта!


Ето 5 примера за това как недоспиването вреди на метаболизма и на теглото ви:

1. Недостатъчно сън = повече отделяне на кортизол

Липсата на сън води до стрес. Стресът стимулира продукцията на кортизол, която сигнализира на тялото да натрупва мазнини, променяйки инсулиновата ви чувствителност.

2. Недостатъчно сън = глад за въглехидрати

Прекалено големите количества кортизол води до глад, обикновено за сладки неща, или с други думи казано - вредна храна, богата на захар и калории.

3. Недостатъчно сън = недостатъчно глюкагон за изгаряне на мазнините

Точно както инсулина казва на тялото ви да натрупва мазнини, глюкагонът пък отговаря за изгарянето им. Ако не спите достатъчно, нивата на глюкагон падат, което води до намаляване на изгорените мазнини.

4. Недостатъчно сън = по-малки нива на засищащия глада лептин

Лептин е хормон, който отговаря за апетита. Когато нивата на лептин в тялото са ниски, чувството за ситост намалява и това води до преяждане.

5. Недостатъчно сън = твърде много герлин

Герлин е хормонът който предизвиква глад. Когато нивата на герлин са високи, вие чувствате по-силен глад и, отново, ядете повече.

Как да се справите с недоспиването:

След като разбрахте значимостта на съня за здравословното ви състояние и телгото ви, следващия въпрос е как да го подобрите. Има различни начини за постигане на по-добър и спокоен сън:

1. Не пренебрегвайте сигналите

Често в стремежа си да стоим до по-късно, пренебрегваме сигналите, които тялото ни дава, че е готово за почивка. Опитайте се да не го правите, а просто си легнете когато усетите, че се чувствате изморени.

2. Вечеряйте по-рано

За да се синхронизирате с естествения ритъм на организма си, вечеряйте поне 2 или 3 часа преди сън и избягвайте консумацията на захар през нощта. Ако огладнеете след вечера, хапнете шепа засищащи ядки за да стабилизирати нивата на захар в кръвта, без да преяждате.

3. Не употребявайте алкохол точно преди лягане

Алкохолът често ни прави сънливи, но това не означава че води до по-добър сън. Той намалява възстановителните процеси в организма и по този начин ви пречи да си починете качествено.

4. Оставете телефоните, компютрите и телевизорите

Всички го знаем, но друг е въпросът колко го спазваме: облъчването от телефони, таблети, лаптопи, телевизори и т.н. пречи на добрия сън и натоварва мозъка. Опитайте се да спрете с този вид занимания поне 30 минути преди сън.

5. Затъмнете спалнята си

Използвайте завеси, щори или каквото и да е за да попречите не външните светлини да влизат в спалнята ви. Ако не можете да го направите, просто си купете маска за сън - изключително полезен аксесоар.